زنان و امر سیاسی| بررسی بافتار حکمرانی زنان در ایران
سال تاسیس: ۱۴۰۳
موسس: فرزانه سادات باطنی
الف) در مسیر ساخت تمدن اسلامی باید متوجه ظرفیت آحاد افراد جامعه بود در این مسیر هر مسلمانی بنا به توانایی و استعداد خود نقشی را برعهده میگیرد و این نقش به هیچ وجه از پیش تعیین شده یا تحصیلی نیست. بنا بر این منطق زنان نیز بعنوان نیمی از افراد جامعه، متناسب با ظرف زمان و مکان دارای حق و تکلیف جهت ساخت تمدن اسلامی هستند.
ب) مشارکت زنان در سیاست امری به نسبت جدید است. این امر هرچند قبل از انقلاب با صورتی متجدد و مدرن ارائه شده بود اما گفتمان انسان انقلاب اسلامی با تمییز قائل شدن میان ایژگی یا سوژگی زن سبب شد این مشارکت به قامتِ زن اراده مند گفتمان انقلاب بنشیند و در جهت ایجاد ظرفیت برای تمدن سازی اسلامی قرار بگیرد.
ج) مفروض سوم ارتقای سطح سواد و فعالیت اجتماعی زنان در فضای بعد از انقلاب به شکل گیری قشری از زنان نخبه منجر شد. خروجی مسیر رشد زنان در فرایندهای علمی اجتماعی و فرهنگی و….. طبعا باید بروز و ظهوری در فضای سیاسی و حکمرانی داشته
باشد.
بافتار حکمرانی به معنی تمام عناصر شکل دهنده در زمینه تصمیم گیری و تصمیم سازی حاکمیت است. ما در این پروژه ماموریت خود را بر بررسی این بافتار با تمرکز بر موضوع زن قرار داده ایم و نهایتا میخواهیم یک صورت بندی مشخص از این بافتار در جهت اهداف بعدی داشته باشیم. مفروضات این پروژه، سه اصل ابتدایی است که در نتیجه آن میخواهیم به پاسخ این سوال برسیم که “آیا امکان بروز ارادهمندی زنان در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی ایران، محدود شده است؟”
در این پروژه ما در گام نخست سراغ زنان سیاستمدار میرویم با محور قرار دادن چند متغیر روایت آنان را از حضور در مشارکت مستقیم سیاسی در قالب تاریخ شفاهی؛ مدون میکنیم.
همچنین در خلال این پروژه؛ به بررسی جریان شناسی سیاسی زنان در ایران که جریان شناسی مغفولی در میان جریانشناسیهای مرسوم فرهنگی و اجتماعی است میپردازیم تا به کمک آن نقش پایگاههای قدرت را در شکل گیری مناسبات حوزه زنان بررسی کنیم.

حکمرانی زنان در ایران
اعضای تیم

فرزانه سادات باطنی
مدیر تیم

الهه اکبر زاده
کارشناس ارشد
ارتباط با زنان و امر سیاسی
تلفن: 09918186786
آدرس ایمیل: womenandpolitics1403@gmail.com

زنان و امر سیاسی| بررسی بافتار حکمرانی زنان در ایران
سال تاسیس: ۱۴۰۳
موسس: فرزانه سادات باطنی
الف) در مسیر ساخت تمدن اسلامی باید متوجه ظرفیت آحاد افراد جامعه بود در این مسیر هر مسلمانی بنا به توانایی و استعداد خود نقشی را برعهده میگیرد و این نقش به هیچ وجه از پیش تعیین شده یا تحصیلی نیست. بنا بر این منطق زنان نیز بعنوان نیمی از افراد جامعه، متناسب با ظرف زمان و مکان دارای حق و تکلیف جهت ساخت تمدن اسلامی هستند.
ب) مشارکت زنان در سیاست امری به نسبت جدید است. این امر هرچند قبل از انقلاب با صورتی متجدد و مدرن ارائه شده بود اما گفتمان انسان انقلاب اسلامی با تمییز قائل شدن میان ایژگی یا سوژگی زن سبب شد این مشارکت به قامتِ زن اراده مند گفتمان انقلاب بنشیند و در جهت ایجاد ظرفیت برای تمدن سازی اسلامی قرار بگیرد.
ج) مفروض سوم ارتقای سطح سواد و فعالیت اجتماعی زنان در فضای بعد از انقلاب به شکل گیری قشری از زنان نخبه منجر شد. خروجی مسیر رشد زنان در فرایندهای علمی اجتماعی و فرهنگی و….. طبعا باید بروز و ظهوری در فضای سیاسی و حکمرانی داشته
باشد.
بافتار حکمرانی به معنی تمام عناصر شکل دهنده در زمینه تصمیم گیری و تصمیم سازی حاکمیت است. ما در این پروژه ماموریت خود را بر بررسی این بافتار با تمرکز بر موضوع زن قرار داده ایم و نهایتا میخواهیم یک صورت بندی مشخص از این بافتار در جهت اهداف بعدی داشته باشیم. مفروضات این پروژه، سه اصل ابتدایی است که در نتیجه آن میخواهیم به پاسخ این سوال برسیم که “آیا امکان بروز ارادهمندی زنان در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی ایران، محدود شده است؟”
در این پروژه ما در گام نخست سراغ زنان سیاستمدار میرویم با محور قرار دادن چند متغیر روایت آنان را از حضور در مشارکت مستقیم سیاسی در قالب تاریخ شفاهی؛ مدون میکنیم.
همچنین در خلال این پروژه؛ به بررسی جریان شناسی سیاسی زنان در ایران که جریان شناسی مغفولی در میان جریانشناسیهای مرسوم فرهنگی و اجتماعی است میپردازیم تا به کمک آن نقش پایگاههای قدرت را در شکل گیری مناسبات حوزه زنان بررسی کنیم.

حکمرانی زنان در ایران
اعضای تیم

فرزانه سادات باطنی
مدیر تیم

الهه اکبر زاده
کارشناس ارشد
ارتباط با زنان و امر سیاسی
تلفن: 09918186786
آدرس ایمیل: womenandpolitics1403@gmail.com