دانشگاه تهران، به عنوان دانشگاه مادر، از تنوع بالایی در سطح رشته های تحصیلی، موضوعات و زمینه های پژوهشی برخوردار است. این تنوع، در صورت مدیریت صحیح، از مهمترین مزیت‌های دانشگاه تهران و مراکز پژوهشیِ حول دانشگاه خواهد بود. از همین رو جهت حسن استفاده از این فرصت بی نظیر، مرکز پژوهشی کوثر با هدف رفع نیازهای پژوهشی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در کشور با بهره‌گیری از ظرفیت نیروی انسانی دانشگاه تهران فعالیت می‌نماید.

به همین دلیل این مرکز پژوهشی نه مانند پیشرانا و متنا در یک حوزه تخصصی، بلکه در حیطه رشته های مختلف و با توجّه به ظرفیت‌های گوناگون موجود در دانشگاه تهران، فعالیتش را تعریف می کند.

ندیم دانش

ندیم دانش با بهره‌گیری از روش‌های پژوهشی منتخب و استفاده از دانش انباشته‌ای که در این حوزه دارد سعی دارد سؤالات نهادهای حاکمیتی حول چگونگی ارتباط با کشورهای اسلامی را پاسخ دهد. مطالعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای منطقه و جهان اسلام عمده فعایت‌های پژوهشی این تیم را در بر می‌گیرد.

سلمان

سلمان جهت پیشبرد اهداف منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت نرم و نیمه سخت با رصد، بررسی و مطالعه ظرفیت ها، فرصت ها و تهدیدات امنیتی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده امریکا علیه منافع جمهوری اسلامی ایران اقدام به پردازش، ریشه‌یابی و ارائه راهکار های سیاستی می نماید.

دانش یاب

با توجه به بررسی تمام معایب و مزایای هر کدام از پهپادهای بال‌ثابت و مولتی‌روتور (کوادکوپترها)، هدف این تیم ساخت یک پهپاد عمود پرواز بال ثابت است، به نحوی که هم مزایای هر دو نوع پهپاد را داشته باشد و هم از طرفی معایب آن را نیز تا حدی کمتر کند. این پهپاد در حقیقت تلفیقی از پهپاد بال‌ثابت و مولتی‌روتور است که همانند مولتی‌روتورها توانایی نشست و برخاست از هر سطح صافی بدون نیاز به باند را داشته و همچنین همانند پهپاد بال‌ثابت دارای مداومت پروازی بالاتر و توانایی حمل محموله سنگین‌تر نسبت به مولتی‌روتور را داشته باشد.

چشم توسعه

تیم چشم توسعه با تجربه ی شناسایی، جمع آوری و تحلیل داده های گوناگون و متنوع از مناطق گوناگون جغرافیایی کشور، درصدد است راهکارهای نویی راهکارهای نویی در جهت پیشرفت و برنامه ریزی منطقه ای در کشور ارائه دهد. پیشنهاد راهکار جهت پیشرفت منطقه مکران، که به قول رهبر معظم انقلاب، یک گنج پنهان است؛ مهمترین دستورکار روی میز در «چشم توسعه» است.

کمین

سامانه کمین برای تصویربرداری از زیر خودرو و شناسایی اجسام نامتعارف به کار می‌رود. در این سامانه، دستگاه با استفاده از دوربین از زیر خودرو تصویربرداری کرده و با پردازش تصویر، تصویر کاملی از زیر خودرو را بدون نقطه یا نقاط کور تحویل کاربر می‌دهد. این سامانه برای شناسایی اجسام نامتعارف در زیر خودرو در مبادی ورودی اماکن نظامی، گمرکات، پتروشیمی‌ها و سایر اماکنی که بازرسی خودرو در آن اهمیت دارد که به عنوان یک پروژه پژوهشی در کوثر تولید و تحویل کارفرما گردیده است.

فلق

گروه هسته‌ای فَلَق وابسته به مرکز پژوهشی کوثر با هدف تأمین نیاز کشور در زمینه‌ی مهندسی هسته‌ای، فعالیت‌های پژوهشی و فنی متنوعی را انجام می‌دهد. اعضای این گروه از فارغ التحصیلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و صنعتی شریف در رشته‌های فیزیک و مهندسی هسته‌ای بوده و در سه حوزه‌ی راکتور، کاربرد پرتوها و چرخه سوخت مشتمل بر دو بخش فعالیت می‌نمایند:

بخش فنی مهندسی:

انجام پژوهش‌های روزآمد در زمینه‌ی کاربرد فناوری‌های صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای، کاربرد پرتوها و رادیوایزوتوپ‌ها در صنعت و پزشکی، حفاظت پرتوی و اثرات زیست‌محیطی پرتوها

بخش مطالعات حقوقی و اسناد:

انجام مطالعات در زمینه‌ی سیاست‌های راهبردی انرژی هسته‌ای و معاهدات و قوانین داخلی و بین الملل به منظور تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی توسعه فعالیت هسته ای در ایران